Posts

Showing posts with the label Ragam & Pendidikan Anak-anak

BAHAYA PADA ANAK ADA DI MANA-MANA

Image
Pena EIZAN ARIFFIN Foto Gerobok S3 “Mama, Kimi kena langgar dengan kereta”,   jelas suara adik Kimi ketika mengadu pada saya melalui phone ketika saya dalam perjalanan balik dari Kelana Jaya selepas habis presentation planning for 2014 malam tadi. Ya Allah, betulkah apa yang saya dengar ni?   Saya mengaku saya ni jenis yang cepat panik jika ada apa-apa perkara berlaku pada anak-anak. Lebih-lebih lagi kalau luka itu berdarah. Silap-silap haribulan saya boleh mabuk darah walaupun darah itu sikit sahaja. Dan saya tak dapat bayangkan situasi itu dialami oleh anak bongsu saya yang sangat manja itu. Nasib baik bukan saya yang drive, sebaliknya sahabat saya Hot Mama Rin yang drive. Kalau idak mesti saya sudah tidak keruan. “Ha, kena langgar? Siapa langgar adik? Luka tak? Sakit tak? Berdarah tak?, “ soal saya bertalu-talu kepada adik Kimi yang berusia 3 tahun setengah ni. Saya pun tak pasti bagaimana dia nak jawab soalan-soalan saya itu. Macam-macam per...

PATAH TUMBUH HILANG BERGANTI

PENA Eizan Ariffin Foto Gerobok S3   “Cepat…cepat, mama ada hadiah”, ujar saya sebaik turun dari kereta selepas   pulang dari kerja semalam. “Hadiah untuk siapa mama”, tanya Nurin sambil mendekati saya. “Hadiah untuk semua orang lah,” jawab saya sambil mengangkat beg; meninggalkan persoalan kepada nya. “Hadiah untuk semua? Mana? Mana?,” tanya pula Amzar lantas terus berlari ke kereta, membontoti saya untuk mengambil hadiah mereka. Masa tu Amzar masih berbaju sekolah, nak mandi katanya tetapi biasalah..leka! Bila saya angkat akuarium kaca dari dalam kereta, Amzar menjerit kuat. “Wah, ikan! Ikan apa ni mama? Mana mama dapat ni? Mama beli dengan siapa?” Isshhh, banyak tanya betul Amzar ni. Tapi kalau budak selalu bertanya bermakna dia normal dan cerdik mindanya. Harap-harap macam tu lah..hehe Bila dah kecoh kat luar, semua   keluar sambil meluahkan ekspresi masing-masing. Mereka happy kerana sudah dapat pengganti! PATAH TUMBUH HILANG BE...

KEBAIKAN TAEKWANDO UNTUK KANAK-KANAK

Image
Pena EIZAN ARIFFIN Foto Mr Google & Gerobok S3           Assalamualaikum & Salam sejahtera semua...   Taekwando dapat membantu membentuk jati diri kanak-kanak seperti disiplin, berani, berkeyakinan tinggi, menghormati orang lain, fokus dan bersemangat tinggi. Itulah antara faktor penyebab saya mendaftarkan Amzar Harith, anak ketiga saya ke kelas Taekwando. Kelas yang dikendalikan oleh Master Edwin itu diadakan di sekolah kebangsaan Amzar, jadi tidak sukar untuk saya menghantar dan mengambilnya. Sejak dulu, saya memang berhasrat untuk menghantar anak-anak belajar ilmu mempertahankan diri ataupun martial art. Dua tahun lepas, saya dan suami pernah mendaftarkan anak pertama dan kedua untuk mengikuti kelas Seni Silat sebab mereka yang beria-ia sangat untuk menyertai aktiviti ini di sekolahnya. Enggan menghampakan anak-anak di samping saya sendiri tahu akan manfaat martial art, kami bersetuju. Selesai bayar yuran, beli...

RAGAM HARI PERTAMA DI SEKOLAH

Image
Pena EIZAN ARIFFIN Gambar Gerobok S3 & fb Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani Assalamualaikum mama semua! Ermm..hari ni antara hari sibuk buat mama kerana hari pertama sekolah. Macam mana setakat hari ni? Alhamdulillah, saya baru saja balik hantar Amzar ke sekolah kebangsaan..tahun ni tukar ke sesi petang sebab sekolah tu makin ramai student. So darjah 1 dan 2 sesi petang, darjah 3,4,5,6 sesi pagi. Dua orang lagi kakaknya sesi pagi. So, dah pasti jadual hari ini lebih kalut. Pagi tadi suami hantar anak-anak ke dua sekolah yang berbeza...si kakak ke sekolah kebangsaan dan si adik ke sekolah agama. Saya pula kena uruskan Raisya dan Aliff Hakimi sebab baby sitter pun cuti. Lepas goreng mi, saya kejutkan dua kenit tu, mandikan dan kemudian bawa dorang ke sekolah kebangsaan untuk bayar yuran kakaknya. Raisya & Kimi jadi peneman saya pagi ni...hehe.. Suami pula uruskan yuran Amzar di sekolah agama. Yuran sekolah agama memang lebih ting...